piątek, 29 kwietnia 2016

CHIA - zdrowy i smaczny pudding mój bohater miesiąca

Moja przygoda z nasionkami Chia zaczęła się już jakiś czas temu, kiedy to od bratowej mieszkającej w UK dostałam je po raz pierwszy. Ona jest weganką i mocno dba o swoją dietę. Ale od początku....


Jeśli chodzi o teorię
Chia jest uprawiana w celach handlowych dla nasion bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3. Uzyskuje się z nich około 25-30% oleju, w większości kwasu α-linolenowego. Nasiona zawierają 20% białka, 34% tłuszczu, 25% błonnika pokarmowego (głównie rozpuszczalnego w wodzie, o wysokiej masie cząsteczkowej), znaczny poziom przeciwutleniaczy (kwas chlorogenowy i kawowy,oraz flawonoidy w tym myrycetynę, kwercetynę i kemferol). Olej z nasion chia zawiera bardzo wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 – około 64%. Nasiona Chia nie zawierają glutenu.

Nie chcę tu robić jakiegoś teoretycznego wykładu. Jeśli jesteście zainteresowani bardziej właściwościami zdrowotnymi tych nasionek w internecie znajdziecie mnóstwo informacji na ich temat. Ja tylko chciałam pokazać, że coś takiego znalazło się  moim jadłospisie szczególnie, że moja anemia w ciąży mocno daje mi w kość. A każda próba walki z nią jest dobra - szczególnie jeśli jest smaczna :)

No więc Chia kupiłam w Biedronce (5,99zł zielone opakowanie 150g) oraz w Lidlu (7,99zł fioletowe opakowanie 250g) niestety były to tylko takie limitowane akcje i teraz już ich w tych sklepach nie widzę.



Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. Nic dziwnego - zawierają one więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/szalwia-hiszpanska-nasiona-chia-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze_36493.html
Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. Nic dziwnego - zawierają one więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/szalwia-hiszpanska-nasiona-chia-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze_36493.html
Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. Nic dziwnego - zawierają one więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/szalwia-hiszpanska-nasiona-chia-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze_36493.html
To jeśli chodzi o same nasionka. Ja robię z tych nasionek pudding, ale wiem, że ludzie dodają je do wszystkiego. Ja robię to na oko :) do takiego kubeczka kupionego w Ikei wsypuję 4 łyżeczki nasionek i napełniam go mlekiem roślinnym (ryżowym, sojowym) smakowym, a następnie dokładnie mieszam, wstawiam do lodówki, po pół godzinie ponownie mieszam i odstawiam ponownie na kilka godzin aż stężeje.


Do słoiczka kupionego w Pepco za 6,99zł wlewam gęste słodkie syropy (Chia nie ma smaku nabiera smaku od mleka  roślinnego) mogą być dżemy, zmiksowane owoce, następnie wlewam Chia, a na górę daje jeszcze świeże owoce i deserek gotowy.




To jak będzie wyglądał i smakował pudding zależy od tego co do niego dodamy. Teraz idzie lato więc wybór będzie większy :)




Ja staram się jeść pudding 1-2 razy w tygodniu. Jest smaczny, zdrowy i pożywny. Serdecznie Was zachęcam do spróbowania :)

Jeśli macie jakieś pytania z chęcią na nie odpowiem :)
Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. Nic dziwnego - zawierają one więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/szalwia-hiszpanska-nasiona-chia-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze_36493.html

9 komentarzy:

  1. One mnie kuszą ze względu na dużą ilość błonnika, a tego w ciąży nigdy za mało! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zjadłabym! Szczególnie na dworze, przy 30stostopniowym upale ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. jeszcze nigdy nie próbowałam tych nasion, ale pudding wygląda obłędnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szkoda, że limitowane bo chętnie spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. I´ve heard about this chia. But I´ve never tried them.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tyle już się nasłuchałam o tych nasionach, muszę w końcu wypróbować! Świetnie to wygląda :)
    http://czterydni.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam nasionka chia, to moje ulubione śniadanko;)

    OdpowiedzUsuń